mandag 20. oktober 2008

Sitater fra Stockholm



Ellen: Pantomine!
Ali: Hæ?
Ellen: Jeg bare ser på Linda, jeg.


Ali: Lindi, du vet du ser ut som en pantomime-jente?
Lindi: Hvem er det?

”Hey, jeg trodde dette var en tur for fire, jeg!” – Vilde da resten tok opp notatbøkene fra Edinburgh

Ali: I natt drømte jeg at jeg var en verdensberømt fiolinist!
Lindi (i en veldig saklig og ”pedagogisk” tone): Hvordan gikk det?

”Jeg hørte: ’Morra mi har kjøpt seg nytt kamera som meeeeh!” – Ellen hører feil evt. Ali snakker utydelig

Lindi: Er det der Karl Johan?
Ali: Ja.
Lindi: Hva gjør han her?
Ali: Han er kongen?
Lindi: Men, allikevel!

’Hej då’, mente jeg!” – Lindi unskylder seg til damen i middelalderbutikken

”Sjekk de: *spytter* der er bare sååå voksne! Det var gud. Hei, jeg er gud *spytter igjen* Hvorfor spytter jeg alltid når jeg prøver å være morsom?” – Vilde aka je suis la republique

Vilde: Bytter de den ut hvert år?
Ellen: Døh, det står ikke ’Carola’ heller, da.
Vilde: Carola, Sveriges drottning!
- Vilde og Ellen om en latinsk inskripsjon på slottet

Vilde: Slottet er svært, det er jo ikke plass til hele på ett bilde.
Lindi: Jo, hvis du har helikopter så.
Vilde: Hæ?
Lindi: Hvis du har helikopter…
Vilde: Jeg synes du sa ’Harry Potter’.

”Senga mi knirka som et orkester! Senga mi knirker som et olja lyn!” – Lindi da hun våknet

”Bam, ba, ba, ba, ba, ba, ba, ba, bam, ba, ba, ba, ba-ba-ba! Oi, den sangen kjenner jeg! Beethovens niende!” – Vilde om senga si

Lindi: Også hater jeg de sorte kulene!
Ellen: Pepper?
- Om fetaost og pepper ved frokosten

Lindas signatur: Det tok helt av!

”Vilde, kan vi ikke få le av deg for moro skyld? Du lovte!” – Ellen & Vilde på Indiska

”Du sa for moro skyld; og dette er ikke no moro!” – Ellen til Vilde i prøverommet

”Alt her er XS jo, bortsett fra meg!” – Vilde på Gina Tricot

”Det er en bæuvow bak deg!” – Dårlig artikulering og barnevogner på Gina Tricot

Lindi: Hva skjer bak den persiennen der da?
Ellen: Det blåser?



"Forlovelsen er opphevet; med mindre du bringer meg en til – med marzipan." - Vilde avslår frieriet og konfekten fordi det ikke var marzipan i den (sagt i en belærende, bortskjemt og aristokratisk måte)

”Forlovelsen er opphevet i andre. Hvor mange liter er vår kjærlighet? Kvadratisk kjærlighet.” – Vilde spinner videre på ideen

”For det første har hun lagt igjen noe stort no’, og for det andre har hun stjælt dobørsta vår.” – Vilde imiterer kelneren som så Linda komme opp fra kjellerdoen, en do som antageligvis tilhørte de ansatte

”Æsj, den var jo helt våt jo!” – Ellen om snytepapiret sitt

”Nei takk, jeg er helt mat jeg… Mett, jeg.” – Ali avslår Ellens tilbud om mer mat

”Rockzone! Vi dytter inne Vilde og løper.” – Ellen om Vildes drømme-emo-butikk

Lindi: Så løper vi og dytter igjen døra.
Vilde: Etter at dere har løpt?
Lindi: Ja, vi har lange armer…



”You can’t touch me! Nananana-na-na!” – Lindis version av “Can’t Touch This”

Blandt Lindis andre klassikere kan man blant annet finne “Fli fla flo” og “O net de dogs on? Oh! Oh! Oh-oh!”

Vilde: Her er det tomt som i graven?
Ellen: Tomt som et olja lyn!

”Gustavus penisus!” – Vilde om en ’statue ting som står rett opp’ (Ja, det i kursiv er også et sitat.)

Vilde (om et gammelt klassebilde): Vi forsøkte å få alle til å holde en banan.
Ali: Vanlig fruktbanan eller en annen banan?*
Ellen: *Ler* Det er så morsomt når man ødelegger!

* For å ta denne referansen må du ta en titt på Alis film fra klasseturen til Polen i niendeklasse, nærmere bestemt ’Tamers tullete testamente’ (ok, det er morsomme, små, improviserte historier, men jeg ville ha bokstavrim)

”Ja, min datter. Hos meg er det alltid rom for…min datter.” – Vilde etterligner faren til Lindi


”Så ga han lollipop til alle gjestene, så det ikke var noe igjen til meg! Og det var jeg som hadde bursdag!” – Ellen om sin traumatiske barndom



Ali: Du slo liksom sidelengs.
Lindi: Ja, jeg har sett det på film!

”Du er på eventyr med flyet ditt, men så går du tom for bensin – i India! Du kidnappes av han [en som vil bli verdenshersker], nei av mennene hans! De tar deg til palasset hans og binder deg fast i en stol, men først får du nam brød, så presser han deg – for kartet [til en skatt som vil gjøre ham til verdenshersker]! Så tar han frem en masse bøker og river sidene og brekker dem slik at lyden av det aldri går ut av hodet ditt! Så lar han deg sulte i to dager før du slippes inn på en buffet der du ser biff og lakriskake og te og nam brød!”
– Lindi beskriver Alis eventyr der hun utsettes for sin største skrekk og blir matet med den maten hun hater mest av alt (bortsett fra nam brød, det er nam-nam)

”Vilde, vi bare snakker om at Aleksandra som kjørte i flyet sitt uten bensin og landet i India og ble kidnappet og fikk nam brød!” – Lindi forklarer situasjonen til Vilde

Lindi: Så må dere [Ali & hennes hjelper, Lindi] dra til renessanse-Firenze for å finne skatten! Det er noe som ble laget da og som skapte menneskets evne til å tenke og å reflektere.
Ali: Boktrykkerkunsten?
Lindi: Eh, nei. Du mp tenke mer abstrakt. Ikke knytt det til en ting!* (Ler av Fromm referansen)
Ali: Kunnskap!
Lindi: …*slår Ali på skulderen på en jovial måte* Lev i den troen, du!

*Eric Fromms filosofi om at mennesket ikke må knytte følelsene sine til en materiell gjenstand.

Lindi: Så drar hun [tjenestepiken til inderen som ville bli verdenshersker] til Himalaya.
Ali: Er det der skatten er?
Lindi: Nei…bare nøkkelen.

Ellen: Du traff blæra mi og den er ganske full.
Vilde: Blæra mi er like stor som et eple… Hvor er matvogna?

’Jeg har ikke lest noe om den [sjokoladen], så jeg kan ikke uttale meg om den.’ He, he. Alex i et nøtteskall.” – Ellen om Ali og sjokoladen hun ikke hadde noen formening om

Ali: Nå hører vi på ’Don Giovanni’ som nattmusikk!
[Et halvt minutt senere]
Ali: Jeg har denne på film, akkurat de som synger nå.
Lindi: Å? Hva heter den?
Ali: Eh, ’Don Giovanni’?

Lindi: Men Mozart må ha kunnet italiensk, da.
Ali: Nei, en annen skrev tekstene for ham. Lorenzo da Ponte.
Lindi: *Ler* Du vet hva ’da Ponte’ betyr? ’Ved broen’.
Ali: Han var litt av en libertiner i sin ungdom! Hehe!
Lindi: Det høres ut som du kjente ham! Ja, han da Ponte, ja. Som om du har vært på fest med ham.
Ali: Haha! Ja, da Ponte har jeg vært mye sammen med, den luringen!

Ingen kommentarer: